Zaléhání uší a motání hlavy může mít mnoho příčin (neurologické příčiny, poruchy vnitřního ucha, vysoký krevní tlak atd.). Jako první volba se při objevení těchto příznaků doporučuje kontrola krevního tlaku a konzultace s neurologem.
V naší poradně s názvem VÝDUŤ NA MOZKU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Bohuslava.
Dobry den, pritel ma pul roku po operaci mozkove vydute. Chtela bych se prosim zeptat, muze letet na dovolenou do Turecka? Aby mu jine klima neublizilo.
Dekuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Po operaci výdutě na mozku není problém změna klimatu, ale cesta letadlem. V letadle dochází k abnormálním změnám tlaku, které mohou být nebezpečné. Je nezbytné předem konzultovat plánovanou cestu s neurologem, který vám sdělí, zda-li je to vhodné a popřípadě vás vybaví potřebnými medikamenty.
Uši v letadle zaléhají, případně začnou bolet vlivem rychlé změny tlaku. Podobně se uši chovají například při potápění. Normálně se tlaky vyrovnají samy. Ovšem v případě, že máte například rýmu nebo od přírody úzkou Eustachovu trubici, může dojít k problému – a ten ucítíte, jakmile letadlo výrazněji klesne nebo stoupne.
Obecně je důležité mít průchodný nos, jestliže máte rýmu, vezměte si do letadla nosní kapky. I když platí zákaz vybalování tekutin na palubě, každá rozumná letuška vám to dovolí. Je ovšem potřeba nakapat si nějakou dobu před přistáním, aby kapky stihly zabrat. A co při samotném krizovém manévru při přistání? Nejjednodušší, ovšem při větších problémech neefektivní, je časté polykání – stačí žvýkačka nebo bonbon. Nebo poproste letušku o dva kelímky s vatou, případně zmačkaným ubrouskem namočeným v horké vodě a položeným na dně kelímků. Tyto kelímky si co nejpevněji přiložte na uši, ignorujte vesele se bavící kamarády a kamarádky a užívejte si bezbolestného přistání a letu.
V naší poradně s názvem OTTITIDA LET LETADLEM se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nadvyk.
Mám akutní ottitidu, ucho již nebolí ale přetrvává již 4. den vodnatá sekrece. Za 3 dny odlétám z dovolené domů. Mám očekávat v letadle nějakou nepříjemnost, bolest či komplikaci......?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
V letadle je nejvíce namáhána eustachova trubice. Ta je při zánětu zalita tekutinou a proto budete pociťovat jiné pocity, než obvykle. Může se objevit i mírná bolest při uvolňování uší při klesání. V případě bolestí můžete požádat palubní personál o prášek na bolest. Pokud máte správná antibiotika a pravidelně je do uší kapete, tak za tři dny bude stav mnohem lepší a let zvládnete bez problémů.
Zaléhání uší při tělesné námaze, jakou je i sport, bývá nejčastěji způsobeno poruchou funkce sluchové (Eustachovy) trubice, která spojuje nosohltan s dutinou středoušní. Taková porucha ale může být způsobena i chorobným nálezem v nosohltanu. Je proto potřebné odborné vyšetření u otorinolaryngologa, který prohlédne uši, nos, krk, nosohltan a pomocí tympanometrie ověří funkci sluchové trubice.
Pokud by byl nález normální a neukazoval na žádný problém, je vhodné během sportování popíjet vhodnou tekutinu, nebo si alespoň občas vykloktat krk, případně prokapat v záklonu nos fyziologickým roztokem.
V příběhu CO TO ZNAMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.
Dobry večer lékař mi do zprávy napsal fw 22/44 jako diagnóza,muzere mi říct co to znamená dekuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mohelnice.
To může být kinetóza. Říká se tomu také mořská nemoc, cestovní nevolnost nebo nemoc z pohybu. Není to přímo onemocnění, ale stav, který způsobuje přesun těla jinak než chůzí nebo během. Tento stav se vyskytuje jen u některých jedinců a v určitých situacích. Nejedná se o nijak vážný případ, spíše postiženou osobu obtěžuje.
Kinetóza je způsobena dvěma faktory. Za prvé, když se v rovnovážném ústrojí nacházejícím se uvnitř ucha při zvláštním pohybu přelévá tekutina a dává mozku nejisté signály. Za druhé takto může reagovat samotný centrální nervový systém. Tento jev se děje, pokud se tělo hýbe a oči fixují jeden bod. To se děje například při jízdě autobusem, když oči sledují nehybnou sedačku před sebou, nebo naopak je tělo v klidu a oči sledují pohyb, například při pohledu z mostu na plynoucí vodu.
Kinetóza se nejčastěji projevuje jako nevolnost při jízdě autobusem, v letadle nebo na lodi.
Zaléháníuší v těhotenství se většinou samo urovná. Pokud je tento stav nesnesitelný, odesílá lékař pacientku na audiometrii a fonometrii a poté zhodnotí zdravotní stav, popřípadě nasadí léčbu. V těhotenství může dojít ke zduření sliznice vlivem hormonálních změn nebo kvůli zvýšení tlaku.
Lékaři často v těhotenství až zbytečně úzkostlivě omezují předepisování léků. Aerius však není jen lék alergiků, v praxi se využívá jeho obecně protizánětlivého působení (omezení nadměrného tkáňového otoku, nadbytečné sekrece, otoky). Pokud by bylo jeho působení nedostačující, poraďte se s praktickým lékařem o předepsání účinnějšího prostředku, například Avamys.
Zaléhání uší při rýmě bývá způsobeno zánětem horních cest dýchacích spolu s otokem Eustachovy trubice (spojuje nosohltan a střední ucho, je to trubice vyrovnávající tlak ve středouší).
Při tomto příznaku je dobré užívat nosní kapky na splasknutí sliznice, hlavní je zvládnout rýmu. Pomoci mohou i protizánětlivé léky, jako je ibuprofen, případně i paracetamol (Panadol, Paralen). Pomáhají také léky proti alergii (antihistaminika, například Zodac, Zyrtec, léčivá látka je cetirizin). Pokud by vás ucho opět bolelo nebo pokud by rýma byla hnisavá či se vám zhoršoval sluch, je vhodné vyhledat lékaře.
Nejčastější příčinou zaléhání uší je porucha funkce Eustachovy trubice, která za fyziologických okolností vyrovnává tlak ve středoušní dutině s atmosférickým tlakem. Při selhání této funkce vzniká ve středouší podtlak a dojde k vpáčení bubínku. Rovněž porucha statiky a dynamiky krční páteře může mít se zaléháním uší určitou souvislost. Kromě ORL lékaře je tedy vhodná péče rehabilitačního oddělení. Základem zdravých zad i zdravého člověka je totiž zdravá krční páteř. Zablokovaná krční páteř omezuje člověka nejen v pohybu, ale zamezuje i toku životní energie, což se posléze projevuje bolestmi hlavy, zaléháním uší a celkovou únavou. Kdo to zažil, ví, jak bolavá krční páteř dokáže znepříjemnit život.
U tohoto příznaku se provádí měkké uvolnění krční páteře; jsou to určité po sobě jdoucí hmaty. V úvodu odblokování je nutné reflexně uvolnit palec na noze, ten totiž reprezentuje hlavu a krční páteř. Žádné škubání hlavou! Okolí krční páteře a báze lebky se pouze promačká. Celé ošetření trvá více než hodinu a probíhá vsedě.
Tyto dva symptomy by se mohly sejít při aterosklerotickém zúžení nebo poškození struktury stěny tepen v oblasti mozku, ale není to nutně jediná možnost. Další možnou příčinou je nádorové onemocnění (zhoubné či nezhoubné).
Může jít i o banální příčiny, avšak hrozba závažnějších onemocnění je dobrým důvodem k tomu, abychom neodkládali neurologické vyšetření – čím dříve, tím lépe.
Tato onemocnění mají vždy nějakou inkubační dobu, po které se objeví primární příznaky infekční nákazy. Někdy se může tato nákaza projevit už na dovolené, ale někdy to může být až při cestě zpět, což tedy pak v letadle může být někdy i docela dost dramatické, tedy ve smyslu komfortu postiženého cestujícího. Pochopitelně se tyto projevy nákazy mohou také projevit až po návratu domů.
Uši v letadle zaléhají, případně začnou bolet vlivem rychlé změny tlaku. Podobně se uši chovají například při potápění. Normálně se tlaky vyrovnají samy. Ovšem v případě, že máte například rýmu nebo od přírody úzkou Eustachovu trubici, může dojít k problému, ten ucítíte, jakmile letadlo výrazněji klesne nebo stoupne. Pomoci vám může takzvaný Valsalvův manévr: nadechnete se, ucpete si nos a pak jím jakoby fouknete, až vám zalehnou a po polknutí odlehnou uši.
Každému, kdo už letěl letadlem, se to již jednou minimálně stalo. Uši v letadle zaléhají nebo začnou bolet vlivem rychlé změny tlaku. Může se vám to přihodit jak při vzletu, tak po přistání. Tlak vzduchu v bubínkové dutině by se měl v normálu rovnat tlaku atmosférickému. Když letadlo nabírá na výšce, atmosférický tlak se snižuje a vzniká tak tlakový rozdíl, který vmačkává ušní bubínek. To je vlastně zalehlé ucho. Ucítíte ho, jakmile letadlo výrazněji klesne nebo stoupne. Pomoci vám může jednoduchý trik: nadechněte se, ucpěte si nos a pak jím jakoby foukněte, až vám zalehnou a po polknutí odlehnou uši.
O plynatosti se hovoří, když se v těle postiženého člověka tvoří větší množství plynů, které se nedostatečně vstřebávají nebo neodcházejí přirozenou cestou ven. Mezi projevy plynatosti patří především nafouklé břicho. Obvykle se přidávají také bolesti břicha, které mohou být velmi silné. Často se připojují i nepříjemné křeče. Jejich intenzita je u každého jedince individuální, ale vždy je potřeba začít rychle jednat. Plynatost neboli odchod plynů z těla je nepříjemná i ze společenského hlediska a může zkomplikovat život kvůli zápachu ucházejících plynů. S nadýmáním a plynatostí lze poměrně snadno bojovat.
Nadměrná plynatost však může být i důsledkem stresu nebo organického onemocnění, takže pokud přichází nečekaně a postižený si není vědom, že by předtím snědl některou z potravin, která může vyvolat tyto obtíže, měl by se obrátit na svého praktického lékaře. Podle Wikipedie zdravý člověk vyprodukuje během jednoho dne přibližně půl litru střevních plynů a průměrně si od nich uleví čtrnáctkrát denně.
Jen pro zajímavost můžeme uvést, co s tímto problémem v letadle. Nejlepším řešením je prostě zbavit se studu. S plynatostí zápasíme všichni, bojíme se ale o ní mluvit. Zatímco na zemi zápach rychle zmizí a většinou ho taktně ignorujeme, v letadle je to něco jiného. V letadle klesá tlak, vzduch tak má víc prostoru pro expanzi. Jeden litr plynu zvětší svůj objem o 30 procent. Z toho pak pramení nepříjemný pocit plynatosti během letu. Únik plynu se můžeme pokusit zadržet, což není právě pohodlné a určitě se tento postup nedoporučuje seniorům se slabší tělesnou konstitucí. Mohli by si přivodit i srdeční potíže.
Na otoky nohou a chodidel použijte dvě plné hrsti podbělového květu a listu, které zalijte vroucí vodou. Nechte vyluhovat a následně si 20 minut v nálevu máčejte nohy. Lázeň provádějte denně, dokud problémy neustoupí. Nálev lze používat několik dní po sobě.
Základní doporučení:
měňte polohu nohou (ve vlaku, v letadle, při sledování TV);
pijte dostatek tekutin;
hýbejte se s rozumem (pravidelné procházky, jízda na kole, plavání);
pozor na příliš vysoké teploty (dochází při nich k rozšiřování cév, což podporuje vznik otoků);
udržujte si optimální váhu;
kupte si vhodnou a zdravotně nezávadnou obuv;
dopřejte si masáž nohou nebo studenou koupel, žilní potíže pomáhá léčit takzvaná Kneippova lázeň.
S otoky nohou se častěji setkávají obézní lidé nebo těhotné ženy. Příčina otoků nohou v tomto případě spočívá v nárůstu váhy. V těle dochází k hromadění vody, se kterou se organismus hůře vypořádává. Důležité je zařadit do svého režimu pravidelný pohyb, především chůzi, a střídat různé polohy nohou.
Prevence otoků nohou:
měňte polohu nohou (ve vlaku, v letadle, při sledování TV);
pijte dostatek tekutin;
hýbejte se s rozumem (pravidelné procházky, jízda na kole, plavání);
pozor na příliš vysoké teploty (dochází při nich k rozšiřování cév, což podporuje vznik otoků)
udržujte si optimální váhu;
kupte si vhodnou a zdravotně nezávadnou obuv;
dopřejte si masáž nohou nebo studenou koupel, žilní potíže pomáhá léčit takzvaná Kneippova lázeň.
Při potápění je to podobné jako v letadle. Normálně se tlaky v uších vyrovnají samy. Tlak vzduchu v bubínkové dutině by se měl v normálu rovnat tlaku atmosférickému. Při potápění vzniká takový tlakový rozdíl, který vmačkává ušní bubínek a způsobuje vlastně zalehlé ucho. Při potápění vzniká takzvané barotrauma, což je mechanické poškození orgánů a tkání v důsledku tlakových rozdílů. Jde o nejčastější zranění potápěčů, které nastává při nesprávné technice sestupu pod hladinu. Vzniká zde problém s vyrovnáváním tlaku mezi středním uchem a vnějším prostředím. To může způsobit nahromadění tekutiny ve středním uchu, ale také krvácení či prasknutí bubínku, nebo dokonce membrán kryjících vnitřní ucho. Mezi varovné příznaky ušního barotraumatu patří:
V homeopatii se borax 15ch používá na kinetózu (obtíže při cestování), zejména v letadle a na lodi, kdy nevolnost vzniká kvůli prudkému zrychlení, při turbulencích nebo při kymácení lodi, či při jízdě po nerovné silnici. Obtíže jsou provázené bledostí, motáním hlavy a nevolností.
Dávkování 15ch: 5 granulí před cestou (v předvečer a ráno v den cesty), pak každou půlhodinu, postupně dle zlepšování stavu vysazovat.
Další použití se doporučuje při strachu z pohybu dopředu a dolů (výtah, schody, houpačka) – dítě nemá rádo „vyhazování nad hlavou“, probudí se při ukládání do postýlky (nesnáší pohyb dolů). Děti se budí nejen pohybem dolů, ale jsou také přecitlivělé na sebemenší hluk (například nadskočí při nenadálém zvuku).
Dávkování 15ch: 5 granulí před spaním nebo opakovaně při strachu a úzkosti.
Možné je užívat i při přecitlivělosti na hluk – dospělý či dítě vyskakují při náhlém, ostrém zvuku; dítě se při nečekaném zvuku budí trhnutím.
Dávkování 15ch: 5 granulí 2x denně; u neklidného dítěte večer před spaním 5 granulí a v noci při probuzení opakovaně dle potřeby.
Mám akutní ottitidu, ucho již nebolí ale přetrvává již 4. den vodnatá sekrece. Za 3 dny odlétám z dovolené domů. Mám očekávat v letadle nějakou nepříjemnost, bolest či komplikaci......?
Po operaci výdutě na mozku není problém změna klimatu, ale cesta letadlem. V letadle dochází k abnormálním změnám tlaku, které mohou být nebezpečné. Je nezbytné předem konzultovat plánovanou cestu s neurologem, který vám sdělí, zda-li je to vhodné a popřípadě vás vybaví potřebnými medikamenty.
V letadle je nejvíce namáhána eustachova trubice. Ta je při zánětu zalita tekutinou a proto budete pociťovat jiné pocity, než obvykle. Může se objevit i mírná bolest při uvolňování uší při klesání. V případě bolestí můžete požádat palubní personál o prášek na bolest. Pokud máte správná antibiotika a pravidelně je do uší kapete, tak za tři dny bude stav mnohem lepší a let zvládnete bez problémů.
To může být kinetóza. Říká se tomu také mořská nemoc, cestovní nevolnost nebo nemoc z pohybu. Není to přímo onemocnění, ale stav, který způsobuje přesun těla jinak než chůzí nebo během. Tento stav se vyskytuje jen u některých jedinců a v určitých situacích. Nejedná se o nijak vážný případ, spíše postiženou osobu obtěžuje.
Kinetóza je způsobena dvěma faktory. Za prvé, když se v rovnovážném ústrojí nacházejícím se uvnitř ucha při zvláštním pohybu přelévá tekutina a dává mozku nejisté signály. Za druhé takto může reagovat samotný centrální nervový systém. Tento jev se děje, pokud se tělo hýbe a oči fixují jeden bod. To se děje například při jízdě autobusem, když oči sledují nehybnou sedačku před sebou, nebo naopak je tělo v klidu a oči sledují pohyb, například při pohledu z mostu na plynoucí vodu.
Kinetóza se nejčastěji projevuje jako nevolnost při jízdě autobusem, v letadle nebo na lodi.